• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7

ورود خرس به باغات شهرستان سمیرم

  • کد خبر : 18654
  • 21 مرداد 1402 - 10:41
ورود خرس به باغات شهرستان سمیرم
سیناخبر- معاون حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پیرو گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده یک خرس در باغات شهرستان سمیرم، محیط بانان حفاظت محیط زیست استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد با تجهیزات لازم به منطقه اعزام شدند.

به گزارش روز شنبه سیناخبر حسین اکبری اظهار داشت: حوالی ظهر چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ مردم محلی ورود یک خرس در باغات همجوار مناطق مسکونی در بخش پادنا علیا شهرستان سمیرم را گزارش کردند.

اکبری افزود: با هماهنگی‌های بین استانی و به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه و یا خطر احتمالی برای جوامع محلی و نیز حفاظت از گونه و دور کردن آن به عمق زیستگاه‌های طبیعی دنا، بلافاصله دو گروه نیروهای محیط زیست از معاونت‌های محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، یگان حفاظت محیط زیست و بازرسی حفاظت محیط زیست استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد با تجهیزات لازم از جمله اقلام مورد نیاز زنده‌گیری به منطقه اعزام شدند.

وی بیان کرد: با حضور نزدیکترین نیروهای یگان حفاظت محیط زیست به محل مستقر در پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده و پارک ملی پادنا مشاهده شد یک قلاده خرس تنومند و بالغ در زیر شاخه و برگ‌های انبوه و فشرده بیشه زار منتهی به باغ پناهگاه گرفته است.

فرار خرس به ارتفاعات دنا

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: توصیه‌ها و اقدامات اولیه حفاظتی و ایمنی به عمل آمد ولی به علت حضور جمعیت و تلاش برای مشاهده آن و سر و صدای زیاد، خرس وحشت کرده و در حین فرار به ارتفاعات دنا با یکی از اهالی منطقه که در فاصله چند متری و در مسیر آن قرار گرفته، برخورد کرد و باعث صدمه و جراحت از ناحیه پا به فرد مذکور شد و خرس با سرعت از محل دور و در بیشه زارهای فشرده منطقه ناپدید شد.

اکبری بیان کرد: بلافاصله مصدوم توسط نیروهای حفاظت محیط زیست به نزدیکترین خانه بهداشت روستایی و با معاینه اولیه و تزریق واکسن توسط عوامل اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان سمیرم منتقل شده که شکستگی گزارش نشد و جراحت سطحی پا مورد مداوا گرفت و حال عمومی بیمار مناسب است.

وی اضافه کرد: تقویت پایش‌های روزانه و شبانه یگان حفاظت محیط زیست برای دور نگهداشتن خرس در محدوه مورد نظر و زیستگاه‌های اطراف در دستور کار قرار گرفت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: در بررسی‌های تکمیلی بر اساس شواهد مشخص شد که این خرس مدت‌ها بوده برای استراحت به این محل مراجعه کرده و قصدی برای حمله به انسان و یا طیور نداشته است که در مورد اخیر، حضور و شلوغی جمعیت و در تنگناه قرار گرفتن سبب فرار و در نتیجه حادثه فوق شد.

منطقه زاگرس مرکزی یکی از زیستگاه‌های ارزشمند خرس قهوه‌ای

اکبری خاطرنشان کرد: منطقه زاگرس مرکزی، منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا و زیست بوم‌های پادنای سمیرم یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های گونه ارزشمند خرس قهوه‌ای بوده که به دلایل متعدد و تراکم روستاها، کشتزارها، باغات سیب، استقرار کندوهای زنبور عسل، جاده‌های فرعی و اصلی و حضور گله‌های دام و سگ‌های گله، به صورت طبیعی برخی گونه‌های حیات وحش از جمله خرس به صورت طبیعی و به ناچار در مسیرهای جابجایی در برخی مواقع به پیرامون سکونتگاه‌ها، چادرهای عشایری و باغات وارد شده است.

وی تصریح کرد: توسعه و تقویت همکاری‌های مردم با ادارات محیط زیست و محیط بانان، اشاعه فرهنگ، آموزش و مهارت‌های عمومی زیست محیطی و آشنایی و رعایت نکات ایمنی به عنوان مهم‌ترین ابزار در پیشگیری از تعارضات بین انسان و حیات وحش و نیز همکاری‌های بین بخشی در ایجاد زیرساخت‌های حفاظتی نقش به سزایی در کاهش تعارضات بین انسان و گونه‌های جانوری و پیشگیری از حوادث و خسارت‌های احتمالی دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون هم با همدلی ارزشمند مردم، ادارات ذیربط و محیط بانان موجبات حفظ گونه‌های ارزشمند به ویژه خرس در زیست بوم دنا و شهرستان سمیرم شده است. 

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=18654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.