• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
29

مجموعه عکس رزمندگان شهرضایی در استان بی نظیر است

  • کد خبر : 1265
  • 19 آبان 1400 - 9:47
مجموعه عکس رزمندگان شهرضایی در استان بی نظیر است
سیناخبر- مسئول کمیته ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس شهرستان شهرضا گفت:30 هزار عکس از رزمندگان جمع آوری شده که در استان مجموعه ای بی نظیر است.

یاد مردان خطر کرده بخیر  

یاد یاران سفر کرده بخیر

یاد مردانی که چون شیران روز

حمله فتح و ظفر کرده بخیر

یاد آن شورآفرینان نبرد  

یاد حمله ها در آن شبهای سرد

یاد کردستان و یاد کاوه ها 

که ز ما دفع خطر کرده بخیر

۸ سال دفاع مقدس ملت ایران در برابر دنیای استکبار و استعمار درس های زیادی برای نسل جوان دارد. درس مقامت و ایستادگی، درس غیرت، درس شور و شعور و وطن دوستی که این درس ها را باید در خاطرات رزمندگان جستجو کرد.

کمیته ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس شهرضا سال هاست به این کار ارزشمند همت گماشته است. آنچه در ادامه می خوانید مصاحبه خبرنگار سیناخبر با مسئول این کمیته است.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

مرضی صدری هستم.

آقای صدری از ابتدای کار و تأسیس کمیته برایمان بگویید.

بعد از بازنشستگی تصمیم گرفتم کار خیری انجام دهم. به پیشنهاد دوستان رزمنده و بچه های جبهه و جنگ تصمیم گرفتم به جمع آوری خاطرات رزمندگان و آزادگان شهرضا بپردازم و به این ترتیب کمیته ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس شهرضا در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد.

از مراحل و سختی های شروع کار بگویید.

در ابتدای کار هیچ سرمایه و امکاناتی نداشتیم. چاپ هر کتاب مراحلی را طی می کرد که همه این مراحل هزینه هایی در بر داشت. به بنیاد شهید مراجعه کردیم و با استقبال گرم آقای نقوی، رییس وقت بنیاد شهید روبه رو شدیم و دفتری در بنیاد شهید به همراه سیستم کامپیوتری در اختیار ما قرار دادند.

از چه زمانی کار نگارش کتاب آغاز شد؟

سه سال اول فقط خاطرات را جمع آوری می کردیم. در برنامه گردهمایی سالانه رزمندگان شهرضا که به همت آقای سید نورالدین بحرینی برگزار می شد، یک جمله گفتم که: بچه های رزمنده کدام یک از شما جبهه بوده اید؟

و به این ترتیب از رزمندگان خواستیم تا برای بیان خاطراتشان به کمیته بیایند و ثبت نام برای ضبط خاطرات آغاز شد.

گاه یک بسیجی ساده بیش از فرماندهان خاطره داشت. خاطرات جمع آوری و صحت و سقم آن ها بررسی می شد و به این ترتیب بنیاد شهید کار جمع آوری خاطرات را به ما سپرد و ما بخشی از بنیاد شهید شدیم.

اولین کتابی که به چاپ رسید چه بود؟

اولین کتابی که بر اساس خاطرات جمع آوری شده به چاپ رسید کتاب “پرواز با بال شکسته” خاطرات فرمانده شهید سردار سید جمال طباطبایی بود که توسط آقای رمضانعلی کاووسی نوشته شد.

تاکنون چند جلد کتاب به چاپ رسیده است؟

برای هزینه چاپ کتاب دوم دست به دامن بچه های رزمنده شدیم و دومین کتاب درباره خاطرات آزادگان به چاپ رسید.

و به این ترتیب کار نگارش کتاب را ادامه دادیم و تاکنون ۷ جلد کتاب منتشر شده است. خانم فهیمه قبادی و آقایان عباسی و منصف از ویراستاران ما هستند.

به جز کتاب چه مستنداتی از رزمندگان در کمیته موجود است؟

۳۰ هزار عکس از رزمندگان جمع آوری شده که در استان مجموعه ای بی نظیر است. از بعضی عملیات ها فیلم های قدیمی موجود است ولی بخش زیادی از فیلم ها در اثر نگهداری در مکان نامناسب از بین رفته است.  

چه مشکلاتی برسر راه شما وجود دارد و چه انتظاری از مسئولان شهرستان دارید؟

از مسئولان انتظار داریم که در بُعد مالی حمایت بیشتری از موسسه داشته باشند. اگر کمی از ما حمایت می شد، فعالیت ما ۱۰ برابر الان بود.

چاپ هر ۵۰۰ جلد کتاب تقریبا ۵ میلیون تومان هزینه دارد. در زرین شهر در اولین جلسه کمیته ضبط خاطرات ۱۰۰ میلیون تومان کمک نقدی جمع آوری شده ولی در شهرضا هیچ حمایتی نیست. مسئولان می توانند حداقل برای هدایای مناسبتی خود کتاب های ما را خریداری کنند.

حرف آخرشما با مخاطبان سیناخبر؟

دوره ما دوره فضای مجازی و بازی های رایانه ای است و متاسفانه کتاب و کتابخوانی مورد غفلت واقع شده است. شهرضا یونانچه ای است که علمای زیادی داشته و نباید فرهنگ مطالعه در آن کمرنگ شود.

از مردم و همشهریان خودم می خواهم که در احیای جایگاه کتاب و مطالعه بکوشند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=1265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.