• امروز : چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
2
همزمان با هفته دولت

غربالگری متابولیک ارثی نوزادان در شهرضا آغاز شد

  • کد خبر : 19280
  • 05 شهریور 1402 - 10:36
غربالگری متابولیک ارثی نوزادان در شهرضا آغاز شد
سیناخبر- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا گفت:برنامه غربالگری متابولیک ارثی نوزادان با قابلیت تشخیص ۵۴ بیماری متابولیک ارثی تنها با گرفتن ۵ قطره خون فعالیت خود را در شهرضا آغاز کرد.

به گزارش روز یکشنبه سیناخبر فرماندار شهرستان شهرضا در مراسم افتتاحیه برنامه غربالگری متابولیک ارثی نوزادان که در درمانگاه قائمیه شهرضا برگزار شد، گفت:انسان سالم، نقطه محوری و ضامن توسعه و پیشرفت هر کشوری است.

سید امیر جعفری افزود: خوشبختانه علم پزشکی در کشور ما پیشرفت چشمگیری داشته و امید به زندگی را افزایش داده است.

جعفری با بیان اینکه در آینده با پیشرفت گسترده هوش مصنوعی شاهد درمان های بیشتری خواهیم بود، گفت:  تشخیص زودهنگام و پیشگیری از تشدید بیماری‌ها در نوزادی از هزینه‌های هنگفت و پیشرفت بیماری در دوران جوانی و میان‌سالی جلوگیری می کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا گفت:  برنامه غربالگری متابولیک ارثی نوزادان در اردیبهشت ماه سال گذشته در ۵ شهرستان خمینی‌شهر، لنجان، مبارکه، نجف‌آباد و شاهین‌شهر به‌صورت آزمایشی انجام و هم‌اکنون در تمام شهرستان‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به‌صورت هم‌زمان افتتاح شد.

مهیار حاجی مالیان افزود:  در برنامه‌های بیماریابی متابولیک ارثی ۵۴ بیماری که منجر به بیماری های ذهنی و جسمانی می شوند قابل شناسایی است.

حاجی مالیان افزود: مناسب ترین زمان برای انجام غربالگری متابولیک ارثی سه الی پنج روزگی نوزاد است که امکان شناسایی ۳۳ بیماری قابل پیشگیری و کاهش عوارض بیماری، درمان‌های تکمیلی و بهبود عملکرد درمان برای ۲۱ بیماری دیگر را فراهم می کند و زندگی سالم را برای نوزاد به دنبال دارد.

وی افزود:  محل نمونه‌گیری این غربالگری مانند محل نمونه گیری کم‌کاری تیروئید از پاشنه پا است و با گرفتن پنج قطره خون از نوزاد، نمونه را به آزمایشگاه‌های استان ارسال می‌کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا گفت: بروز بیماری‌های متابولیک ارثی در استان اصفهان  از هر ۱۰ هزار تولد ۱۳ مورد است.

حاجی مالیان گفت: هزینه این نمونه‌گیری ۲۰۴ هزار تومان است که نسبت به مراکز غیردولتی بسیار کمتر است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=19280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.