• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
15

شهروندان سمیرم نسبت به تخلیه زباله در مزارع کشاورزی معترض هستند

  • کد خبر : 6250
  • 01 تیر 1401 - 11:09
شهروندان سمیرم نسبت به تخلیه زباله در مزارع کشاورزی معترض هستند
سیناخبر- کشاورزان سمیرم نسبت‌به تخلیه غیراصولی زباله‌های شهرستان در نزدیکی مزارع کشاورزی و چشمه‌های شهر معترض هستند.

به گزارش روز چهارشنبه سیناخبر ۳۰ سال است که ۹۰ درصد زباله‌ها از سوی ۶ شهرداری شهرستان در پنج کیلومتری جنوب سمیرم و در نزدیکی زمین‌های کشاورزی، به صورت غیراصولی تخلیه می‌شود.

زباله‌ها با وزش باد به سمت مزارع زیرکشت گندم و جو و چشمه‌های شهر حرکت می‌کند و روی هم انباشته می‌شود. هجوم مگس‌ها و سگ‌های ولگرد در محل انباشت زباله‌ها از معضلات زیست‌محیطی است که سلامت ساکنان محدوده و شهروندان سمیرم را تهدید می‌کند.

کشاورزان منطقه می‌گویند به جای برداشت محصول گندم و جو، باید زباله برداشت کنند و در طول سال حدود ۲۰ رأس دام با خوردن این زباله‌ها تلف می‌شوند. تمام چشمه‌ها و استخرهای اطراف شهر مملو از زباله شده است، جای راه رفتن در مزرعه نیست و کشاورزان باید از روی زباله‌ها عبور کنند.

در قلب طبیعت بکر سمیرم، فاجعه‌ای زیست‌محیطی شکل گرفته و شیرابه زباله‌ها به راه افتاده است. انواع حشرات و پرندگان وحشی که در حوالی زباله‌ها پرسه می‌زنند، به شهر سمیرم وارد می‌شوند.

مکاتبات و پیگیری‌هایی از سوی اداره محیط ‌زیست شهرستان با شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های مربوطه انجام شده، اما تاکنون به این وضعیت نامناسب که رهآورد تخلیه غیراصولی زباله است، رسیدگی نشده و ساکنان و کشاورزان به شدت معترض هستند.

عده‌ای از شهروندان سمیرم  نسبت به این شرایط اعتراض داشتند و خواهان رسیدگی فوری مسئولان هستند.

شهروندان می‌توانند مشکلات خود را از طریق تماس با شماره تلفن ۸_۳۵۵۴۴۱۱۲ مطرح کنند؛ دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز می‌توانند برای پاسخ‌گویی به شهروندان از همین طریق اقدام کنند.

خرید دستگاه زباله‌سوز در دستور کار است / ‏خطر نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی

محمدامین علیخانی، شهردار سمیرم درخصوص انتقاد شهروندان از انباشت زباله‌ها، اظهار کرد: از زمان تخلیه زباله‌ها در این محل ۳۰ سال می‌گذرد، این مکان غیراستاندارد است و به دلیل بالا بودن آب‌های سطحی خطر نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی و بروز یک بحران زیست‌محیطی وجود دارد.

علیخانی با بیان اینکه طبیعت بکر شهرستان سمیرم در خطر است، افزود: از ابتدای ورود به شهرداری سمیرم در آبان‌ماه ۱۴۰۰، به منظور حفظ محیط ‌زیست بکر شهر، برنامه‌ای کوتاه‌مدت در قالب طرح تفکیک زباله از مبدأ اجرا کردیم که تا حدودی می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه با همکاری شورای اسلامی شهر درصدد جابه‌جایی محل تخلیه زباله‌ها هستیم، اما هنوز استعلام قانونی دریافت نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: خرید دستگاه زباله‌سوز تمام اتوماتیک را در قالب برنامه بلندمدت در دستور کار داریم؛ در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان و در محضر وزیر ورزش و جوانان نیز این موضوع به عنوان یکی از مطالبات مردم شهرستان به منظور تخصیص اعتبار مطرح شد.

شهردار سمیرم با بیان اینکه تخلیه زباله در این مکان تنها مربوط به شهرداری سمیرم نیست، تاکید کرد: متوقف شدن تخلیه زباله‌ها در این مکان منوط به تخصیص اعتبار برای خرید دستگاه زباله‌سوز است که عزم مدیران شهرستان و نگاه استانی و ملی را می‌طلبد.

علیخانی با بیان اینکه دفن اصولی زباله‌ها تا حدودی مشکل زیست‌محیطی را رفع می‌کند، تصریح کرد: نیازمند احداث شهرک پسماند هستیم تا ضمن باسکول زباله‌ها ورود پسماند نیز کنترل شود. با توجه به حجم زباله‌های پنج شهرداری و دهیاری شهرستان به میزان ۶۰ تن، توجیه فنی برای احداث کارخانه بازیافت وجود ندارد و راهکار حل این معضل راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=6250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.