• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

سمیرم مهمترین منطقه کنترل بیمار‌‌های دامی است

  • کد خبر : 23429
  • 29 آبان 1402 - 9:47
سمیرم مهمترین منطقه کنترل بیمار‌‌های دامی است
 سیناخبر-  مدیر کل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت:با توجه به حضور عشایر زیاد در شهرستان سمیرم، یکی از مناطق بسیار مهم برای کنترل بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین دام و انسان برای ما محسوب می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه سیناخبر سید رضا موسوی ضمن تشکر ویژه از فرماندار جهت هماهنگی بین شهرستانی در برگزاری اردوی جهاد دامپزشکی در شهرستان سمیرم که به صورت ملی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سمیرم پذیرای عشایر است و بیش از ۵۰۰ هزار رأس دام سبک در این شهرستان مستقر می‌شوند یکی از مناطق بسیار مهم برای کنترل بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین دام و انسان برای ما محسوب می‌شود.

موسوی افزود: ما در شهرستان به روش‌های مختلف برنامه‌های مبارزه با بیماری های دام و بیماری های مشترک بین انسان و دام را اجرا کرده و می کنیم و امسال با توجه به تنوع دام سبک، سنگین و طیور که در شهرستان مستقر و ماخذی برای پرورش ماهی قزل آلا در شهرستان است باید در واقع مباحث ویژه‌ای را پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: باید به صورت ویژه در شهرستان برنامه‌ریزی و مباحث را پیگیری کنیم و نگاهمان این است که بر اساس شرایط موجود مشکلات را به نحوی برنامه ریزی کنیم که کمتر با رخدادهای بیماری مواجه باشیم .

مدیر کل اداره دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: در حال حاضر شرایط دامی شهرستان سمیرم خوب است و جای نگرانی نیست قبلا بیماری شاربن در شهرستان سمیرم بوده و با توجه به اینکه خاک برخی مراتع آلوده به شاربن در شهرستان هست باید یکسری مراحل پیشگیرانه را قبل از ورود دام به مرتع ایجاد کنیم لذا تاکید داریم که مراتع قبل از ورود دام شناسایی و تابلو نکات پیشگیری نصب شود و دام قبل از ورود به مرتع واکسینه شوند.

موسوی خاطرنشان کرد: یک نگرانی هم در کنار آن هست و آن اینکه تعدادی از مراتع این شهرستان آلوده به شاربن و خاک منطقه آلوده است و این نگرانی خیلی جدی شهرستان سمیرم برای همه ما هست.

وی عنوان کرد: وقتی دام به منطقه می آید ما باید مترصد باشیم که حتما واکسینه شده باشند و یک برنامه ای در استان داریم که مناطق شاربن خیز خود را شناسایی کنیم که به ده مرتع رسیدیم و یک برنامه ویژه مراقبتی ایجاد کنیم؛ لذا برای حفظ و حراست دامدار و عشایر در شهرستان باید این چند مرتع که از ده سال پیش مطالعه و شناسایی شده، شناسایی شوند و مالکین مراتع به فرمانداری دعوت و کتبا آلودگی مرتع به آن ها ابلاغ شود و یک پروتکل پیشگیرانه برای مرتع با حمایت فرماندار و حمایت و دقت مقام قضایی شهرستان پیشنهاد کنیم.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=23429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.