• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

ریشه‌های درخت گردوی ۵۰۰ ساله در روستای اسفرجان شهرضا، جان گرفت

  • کد خبر : 9398
  • 19 مهر 1401 - 10:24
ریشه‌های درخت گردوی ۵۰۰ ساله در روستای اسفرجان شهرضا، جان گرفت
سیناخبر- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا گفت: درخت گردوی روستای اسفرجان با قدمت بیش از 500 سال که برخی ریشه‌هایش از خاک بیرون آمده بود، استحکام‌بخشی و خاکریزی شد.

به گزارش روز سه شنبه سیناخبر محمدحسن شبانی با بیان اینکه روستای اسفرجان با تاریخچه‌ای قدیمی در زمره مکان‌های دیدنی قرار دارد، اظهار داشت: یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر روستای اسفرجان درخت گردویی با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که در محله عرب‌ها قرار دارد و چنان عظیم است که برخی ریشه‌هایش از خاک بیرون آمده و همه اهالی احترام و قداست خاصی برای آن قائل هستند و نمادی از برکت و سرسبزی برای مردمان این دیار است و قطر آن به بیش از یک متر می‌رسد.

شبانی بیان کرد: با توجه به حساسیت مردم نسبت به نگهداری از این درخت به عنوان میراث ماندگار طبیعی با کمک اهالی و دهیاری این روستا و با نظارت میراث فرهنگی شهرضا قسمت‌هایی از ریشه‌های قطور این درخت به دلیل قدمت و فرسایش خاک، بیرون آمده و خطر واژگونی داشت، استحکام‌بخشی و خاکریزی اطراف این درخت انجام شد.

وی با بیان اینکه درختان کهنسال گردوی این روستا با قدمتی بیش از دویست سال عمر، همچنان ثمر می‌دهند و زیبایی شگفت‌انگیزی دارند، افزود: این درختان با زیبایی خاص خود گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا گفت: شهرضا به لحاظ قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور همواره محور تردد هموطنان برای عزیمت به نقاط مختلف است و بر همین اساس طرح توسعه صنعت گردشگری  روستایی در این شهرستان با محوریت روستاهای برخوردار از امکانات و خدمات مناسب و همچنین دارای چشم‌اندازهای طبیعی در دستور کار قرار گرفت و روستای اسفرجان روستای هدف گردشگری انتخاب شد.

شبانی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، شناخت ظرفیت‌ها و زمینه‌سازی حضور بخش خصوصی برای تأمین زیرساخت‌های گردشگری و تأمین امکانات مورد نیاز اقامتی و خدماتی و رفاهی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری، قابلیت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی دارند، عنوان کرد: طرح احداث دهکده گردشگری روستای اسفرجان در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار و در قالب دو فاز در محل حد فاصل روستاهای اسفرجان و هونجان و در مجاورت سد تاریخی قتلغ شاه، رودخانه دایمی زرچشمه، بیشه‌زارها و باغ‌ها و کوه بزقوچ  اجرایی شده و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرضا با اشاره به دیگر آثار تاریخی این روستا خاطرنشان کرد: سد قتلغ‌شاه، خانه ایرج اسفرجانی، امامزاده عبدالمطلب، گور دخمه‌ای، گورستان قدیمی با بیش از هزار سال قدمت، قلعه سنگی و حمام قدیمی از دیگر آثار تاریخی این روستا است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=9398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.