• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

ثبتِ جهانی منطقه وردشت سمیرم تسهیل شد

  • کد خبر : 16636
  • 22 خرداد 1402 - 9:37
ثبتِ جهانی منطقه وردشت سمیرم تسهیل شد
سیناخبر- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمیرم گفت: وزیر میراث فرهنگی قول داد پرونده ثبت ملی و ثبت جهانی منطقه وردشت با جدیت پیگیری شود.

به گزارش روز دوشنبه سیناخبر سعید سلیمانیان درباره سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی به شهرستان سمیرم و دستاوردهای این سفر، اظهار کرد: شهرستان سمیرم و بخش وردشت در حوزه صنایع دستی و به ویژه بافت‌های داری، دارای ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی است. صنایع‌دستی بافت‌های داری در سطح شهرستان و سه بخش مرکزی، پادنای علیا و پادنای وسطی ظرفیت بالایی دارد و هنرمندان این بخش‌ها در صنایع گلیم، جاجیم، دبه و فرش دستبافت سرآمد بوده‌اند.

سلیمانیان افزود: منطقه وردشت سمیرم ۵۲ روستا و ۱۴ تیره عشایری دارد و زادگاه و سکونت ایل بزرگ قشقایی است و بافت‌های داری و دست‌بافت‌های عشایری در منطقه وردشت بسیار پررنگ و ظرفیت بسیار بالایی دارد به ویژه بافت‌های عشایری با تکنیک‌های متفاوت که ۱۲ نوع تکنیک بافت در بافت‌های داری داریم.

وی گفت: آنچه که از سال‌های گذشته به دنبال آن بودیم این بود که این ظرفیت عظیم صنایع دستی در منطقه وردشت را در سطح ملی و جهانی به نمایش بگذاریم. در سطح ملی کارهای زیادی انجام شد و حمایت‌هایی از وزارت میراث فرهنگی دریافت کردیم و توانستیم در سال ۱۳۹۸ روستای مهرگرد وردشت را به عنوان روستای ملی بافت‌های داری انتخاب کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمیرم،  با بیان اینکه ثبت ملی روستای مهرگرد تنها گوشه‌ای از این ظرفیت‌ها بود، تصریح کرد: به دنبال این بودیم که همه بخش وردشت را به ثبت ملی و جهانی برسانیم. هر یک از تیره‌های عشایری منطقه وردشت در بافت‌های داری و عشایری تکنیک خاص خود را دارند به همین دلیل تلاش کردیم کل منطقه وردشت را به عنوان بخش ملی بافت‌های داری انتخاب کنیم و سپس به سمت جهانی شدن آن برویم.

سلیمانیان ادامه داد: در سفر عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی به سمیرم فرصتی پیدا شد تا موضوع ثبت ملی و جهانی بخش وردشت را با ایشان مطرح کنیم. این سفر دستاوردهای خوبی داشت، به طوری که وزیر میراث فرهنگی تأکید زیادی کرد که ظرفیت صنایع‌دستی منطقه وردشت به ثبت ملی و جهانی برسد که کارهای مقدماتی پرونده ثبت آن در حال انجام است.

وی گفت: در این سفر غذای «بز قرمه» که از غذاهای معروف عشایر است مقرر شد که به ثبت میراث ناملموس برسد و ثبت پوشش و لباس عشایر که یک نوع پوشش منحصر به فرد است نیز در این سفر مطرح شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمیرم، افزود: همچنین در سفر وزیر میراث فرهنگی به شهرستان سمیرم، مشکل بیمه نبودن بسیاری از هنرمندان صنایع دستی مطرح شد که وزیر میراث فرهنگی در این باره قول پیگیری داد. در بحث بازاریابی و کوتاه شدن پروسه فروش تأکید زیادی بر حذف نقش دلالان شد تا هنرمندان بتوانند به‌طور مستقیم در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های مختلف صنایع‌دستی محصولات خود را به فروش برسانند.

سلیمانیان تصریح کرد: به هر حال گوشه‌ای از ظرفیت‌های هنرمندان شهرستان سمیرم را به نمایش گذاشتیم که مورد توجه وزیر میراث فرهنگی قرار گرفت و ایشان قول دادند پرونده ثبت ملی و ثبت جهانی منطقه وردشت را با جدیت پیگیری کنند. پروسه ثبت ملی و ثبت جهانی با صرف وقت دو یا سه ماه محقق نمی‌شود و یک پروسه طولانی مدت است، اما مطمئن هستیم با ظرفیت بالایی که بخش وردشت دارد این پروسه را به راحتی طی می‌کند. وزیر میراث فرهنگی این فرایند را تسهیل کرد و با تجربه‌ای که از این موارد داریم فرایند ثبت ملی و جهانی منطقه وردشت کوتاه می‌شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=16636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.