• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5

توسعه کشت سیب سمیرم نیازمند حمایت و تسهیلات بیشتر است

  • کد خبر : 21336
  • 19 مهر 1402 - 9:12
توسعه کشت سیب سمیرم نیازمند حمایت و تسهیلات بیشتر است
سیناخبر-  توسعه کشت سیب درختی در شهرستان سمیرم به عنوان یکی از مناطق اصلی تولید این محصول در کشور به حمایت و تسهیلات نیاز دارد.

به گزارش روز چهارشنبه سیناخبر یکی از مهم‌ترین محصولات باغبانی استان اصفهان در شهرستان سردسیر سمیرم، سیب است که برند صادراتی این خطه هم به شمار می‌رود.

این شهرستان کوهستانی و سردسیر در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی است.

سمیرم با اشتغال ۹۰ درصدی مردمش در بخش کشاورزی دارای چهار بخش، ۶ شهر و ۱۵۰ آبادی و روستاست.

توسعه کشت سیب سمیرم نیازمند حمایت و تسهیلات بیشتر

به گفته رییس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، برداشت سیب پاییزه که از اواخر شهریور در باغ‌های بارور این استان آغاز شده است، تا نیمه آبان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود میزان برداشت سیب پاییزه استان در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۲۴ هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته حدود ۹۰ درصد افزایش داشته است.

احمدرضا رییس‌زاده تصریح کرد: بارندگی مناسب سال گذشته و به دنبال آن افزایش میزان آب قابل دسترس باغ‌های سیب پس از گذراندن یک دوره طولانی کم آبی و همچنین رعایت اصول باغداری سیب از جمله هرس و تغذیه مناسب، باعث افزایش میزان عملکرد باغ‌های سیب در سالجاری شده است.

وی اضافه کرد: سطح کل باغ‌های سیب استان ۲۰ هزار و ۴۰۷ هکتار است که از این مقدار ۱۸ هزار هکتار به سیب‌های زرد و قرمز پاییزه (گُلدن و رِد) و بقیه به ارقام گلاب بهاره و پاییزه اختصاص دارد، بیش از ۹۰ درصد از این باغ‌ها در شهرستان سمیرم واقع شده است و در شهرستان‌های شهرضا، دهاقان، تیران و کرون، کاشان و غیره نیز برخی باغ‌های سیب با مساحت های کمتر وجود دارد.

رییس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره در بخش عمده ای از باغ‌های سیب در بهار امسال و همچنین گرمای هوا در تابستان از عوامل منفی تاثیر گذار بر میزان تولید سیب پاییزه در سالجاری بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم نیز در این ارتباط گفت: سطح کل باغ‌های شهرستان (به جز دیم) ۲۰ هزار و ۵۰۰ و سطح باغ‌ها سیب شهرستان ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتاراست که تولید سال جاری ۱۸۵ تن سیب رد و گلدن، هشت هزار تن سیب گلاب بهاره و ۱۰ هزار تن سیب گلاب پاییزه برآورد می‌شود.

مصطفی طایی با بیان اینکه تولید سال گذشته ۹۰ هزار تن سیب رد و گلدن و ۱۰ هزار تن ارقام بهاره بود، اظهارداشت: به دلیل سرمازدگی امسال با کاهش تولید مواجه بودیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۷ درصد مردم شهرستان با درآمد حاصل از بخش کشاورزی و باغداری امرارمعاش می‌کنند و حدود ۱۴ هزار بهره بردار بخش باغ‌های این خطه مشغول هستند و در بخش اشتغال موقت نیز حدود ۱۵ هزار نفر در روز برای برداشت محصول مشغول فعالیت دارند و در طول فصل و مراحل داشت حداقل هر هکتار یک نیروی کار حضور دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم در باره خدمات ارائه شده به باغداران و تولیدکنندگان سیب گفت:در چند سال گذشته و امسال هیچ گونه تسهیلاتی برای این بخش در نظر گرفته نشده و تنها خدمات دولت به این بخش بازدید و توصیه های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی به باغداران بوده است.

طایی اضافه کرد: هزینه تولید هر کیلوگرم سیب درختی هشت هزار و ۷۳۱ تومان و هزینه های جانبی آن هم سه هزار و سه تومان است.

یکی از تولیدکنندگان اصلی سیب در شهرستان سمیرم، بزرگترین معضل و مشکل درجه اول در تولید این محصول را خشکسالی دانست و گفت: سال‌های قبل این پدیده مخرب ضرر هنگفتی به باغداران زد و خشکی و بیماری درختان را به‌وجود آورد.

محمد طاهر صادقی اظهارداشت: خدمات دولتی نیز در این ارتباط تنها یارانه ای بود که تنها برای آب‌رسانی آن هم به‌صورت محدود و همراه با رانت انجام گرفت و بسیاری از فعالان این عرصه هم بی نصیب و محروم ماندند.

وی تصریح کرد: مشکل دراز مدت ما اعطای مجوزهای برداشت آب از چاه است که بدون هیچ بررسی کارشناسی، صدمات جبران ناپذیری به قنوات و چشمه‌ها زده است و از سوی دیگر چاه های غیر مجاز نیز کنترل و مسدود نمی شود.

این تولید کننده سیب خاطرنشان کرد: با وجود اعتراض مردمی و نصب نکردن کنتور بر روی چاه‌های مجوزدار و اعطای مجوزهای جدید به ویژه در مناطقی مانند وردشت به دامنه خسارات افزوده است و نفوذ و رانت ها عده ای در این خصوص همچنان ادامه دارد.

صادقی افزود: سموم کشاورزی، گاه کیفیت لازم را ندارد و امسال یک فقره توزیع سم قاچاق سبب نابودی ۲۰ تن سیب درجه یک شد و این زیان مالی در سال‌های گذشته نیز بی تکرار نبوده است، به نظر ما نظارت در موضوع سم و توزیع آن باید با دقت بیشتری از سوی جهاد کشاورزی همراه باشد.

وی اظهارداشت: هرس درختان توسط کارگران معمولی بدون هیچگونه آموزش انجام می‌شود و ما معتقدیم که برای کارگران این صنعت و بطور کلی آموزش های کشاورزی باید دوره های مختلف برگزار و گواهینامه مرتبط و معتبر صادر شود.

توسعه کشت سیب سمیرم نیازمند حمایت و تسهیلات بیشتر

استان اصفهان با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی و شرایط مُتنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق مُعتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل‌ کشت اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حُبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تُن و مجموع اراضی باغی حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تُن برآورد می‌شود.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=21336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.