• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

باور‌های قدیمی درباره فواید و مضرات مواد غذایی که درست بودند

  • کد خبر : 10107
  • 09 آبان 1401 - 11:15
باور‌های قدیمی درباره فواید و مضرات مواد غذایی که درست بودند
سیناخبر- پنیر هم مانند بسیاری از دیگر محصولات لبنی حاوی اسید آمینه تریپتوفان است. تحقیقات نشان داده مصرف زیاد تریپتوفان می‌تواند مدت زمان خواب دیدن فرد را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

۱- خوردن پنیر پیش از خواب می‌تواند باعث کابوس دیدن شود

از گذشته این باور وجود دارد که خوردن پنیر یک ساعت پیش از خواب می‌تواند باعث کابوس دیدن شود.

اگر درست قبل از خواب پنیر بخورید، مواد شیمیایی موجود در آن می‌توانند باعث خواب دیدن شما شوند و نوع پنیری که خوردید می‌تواند بر نوع خوابی که می‌بینید اثر بگذارد.

پنیر هم مانند بسیاری از دیگر محصولات لبنی حاوی اسید آمینه تریپتوفان است. تحقیقات نشان داده مصرف زیاد تریپتوفان می‌تواند مدت زمان خواب دیدن فرد را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

بدن تریپتوفان را به سروتونین تبدیل می‌کند، یک انتقال دهنده‌ی عصبی که رفتار فرد و خلق و خوی کلی او را تنظیم می‌کند.

تحقیقات نشان داده میان بالا بودن سطح سروتونین و احساس رضایت و شادی کلی و در مجموع داشتن یک نگاه مثبت‌تر نسبت به زندگی، ارتباط وجود دارد.

در پژوهش‌ها ارتباط مستقیمی میان سروتونین و افزایش بسامد یا وضوح خواب‌ها دیده نشده، اما شواهد روایی می‌گوید کسانی که از دارو‌هایی استفاده می‌کنند که سطح سروتونین را بالا می‌برند، بیشتر از دیگران خواب می‌بینند.

نوع پنیر هم از قرار معلوم اهمیت دارد. مثلاً تحقیقی نشان داد کسانی که پنیر چدار مصرف می‌کردند، در خواب‌های خود چهره‌های مشهور را می‌دیدند.

۲- عسل درمانی طبیعی برای گلودرد است

از گذشته این باور وجود دارد که خوردن عسل درست پیش از خواب می‌تواند سرفه را کاهش دهد.

تحقیقات متعدد نیز می‌گوید با ریختن تنها چند قطره عسل در آب جوش یا چای می‌توان سرفه را تسکین داد.

پژوهشی نشان داد عسل می‌تواند ترشح مخاط را کاهش و آزاد شدن سیتوکین‌ها را افزایش دهد، سلول‌هایی که توسط دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با تهدیدات به کار گرفته می‌شوند.

این سیتوکین‌ها به پاسخ ایمنی بدن سیگنال ارسال می‌کنند و به مقابله با ویروس ها، باکتری‌ها و دیگر انواع میکروب که می‌توانند آسیب قابل توجهی وارد سازند، کمک می‌کنند.

عسل گرچه می‌تواند برای همه‌ی افراد در هر سنی مفید باشد، اما اثر آن در کودکان به طور ویژه‌ای برجسته‌تر است.

ترکیب شیر و عسل هم برای تسکین سرفه مفید است.

۳- هویچ می‌تواند سلامت چشم‌ها را تقویت کند

یکی از باور‌هایی که از گذشته وجود داشته این است که مصرف روزانه‌ی هویج می‌تواند بینایی را تقویت و به قدرت دید در شب کمک کند.

در ابتدا تصور می‌شد مفید بودن هویج برای بینایی یک باور نادرست باشد، اما دانشمندان بعداً به درست بودن آن پی بردند.

در جنگ جهانی دوم، سربازان انگلیسی از یک تکنولوژی رادار جدید برای شناسایی هواپیما‌های آلمانی و شلیک به آن‌ها استفاده می‌کردند.

وزارت هوانوردی انگلیس که نمی‌خواست رازش فاش شود، شروع به پخش اطلاعاتی ساختگی در  اینباره کرد که هویج برای قدرت دید در شب مفید است و رژیم غذایی مملوء از هویج سربازان انگلیسی به آن‌ها یک مزیت تاکتیکی بخشیده است.

دانشمندان بعد‌ها تأیید کردند که رژیم‌های غذایی‌ای که مملوء از سبزیجات ریشه‌ای هستند می‌توانند برای بینایی و سلامت چشم‌ها مفید باشند.

این نوع سبزیجات سرشار از بتاکاروتن هستند، ماده‌ای که عامل رنگ آن‌ها هستند.

اسفناج، کاهو، گوجه فرنگی و کلم بروکلی از جمله مواد غذایی‌ای هستند که از بتاکاروتن زیادی برخوردارند. وقتی چنین مواد غذایی‌ای مصرف می‌کنید، بدن این ماده را به ویتامین A تبدیل می‌کند.

این ویتامین برای حفظ سلامت قرنیه ضروری است، لایه‌ی شفافی که گرد و غبار و آلودگی را از چشم‌ها دور نگه می‌دارد.

این ویتامین یکی از عناصر تشکیل دهنده‌ی رودوسپین هم هست، رنگدانه‌ای درون شبکیه که به چشم‌ها کمک می‌کند در نور کم قادر به دیدن باشد.

کمبود ویتامین A می‌تواند باعث خشکی چشم، آب مروارید و تباهی لکه زرد شود، مشکلاتی که هر یک می‌توانند منجر به آسیب دیدن بینایی یا نابینایی شوند.

۴- ماهی‌های چرب برای سلامت مغز و قلب بسیار مفیدند

تحقیقات متعدد نشان داده مصرف زیاد ماهی و فرآورده‌های روغن ماهی می‌تواند با سلامت مغز و حافظه معجزه کند.

غذا‌های دریایی مانند ماهی سالمون و ماهی تن سرشار از اسید‌های چرب امگا-۳ هستند. پژوهش‌ها نشان داده میان این اسید‌ها و کاهش مشکل افت شناختی در افراد مسن، بهبود حافظه و سلامت روان ارتباط وجود دارد.

فواید اسید‌های چرب از پیش از دوران سالخوردگی آغاز می‌شود و حتی در دوران جنینی هم می‌توان از فواید آن بهره‌مند شد.

پژوهشی نشان داد نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری خود مکمل روغن ماهی مصرف کرده بودند، رشد شناختی بیشتری در سال‌های ابتدایی زندگی خود داشتند. این کودکان در سن ۴ سالگی هم در مقایسه با هم سن و سالان خود امتیاز بالاتری در آزمون‌های پردازش ذهنی گرفته بودند.

تحقیق دیگری نیز نشان داد مادرانی که در دوران بارداری خود مکمل اسید چرب امگا-۳ مصرف کرده بودند، فرزندان آن‌ها الگو‌های خواب منسجم تری داشتند.

علت این مسأله آن است که قرارگیری در معرض این اسید‌ها در دوران جنینی باعث می‌شود بچه از دستگاه عصبی مرکزی رشد یافته تری برخوردار شود.

برخی کارشناسان نیز مصرف مکمل اسید چرب امگا-۳ را برای کنترل بسیاری از علائم اختلال کم توجهی – بیش فعالی توصیه می‌کنند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=10107

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.