• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
13

آزادراه شیراز – اصفهان در بند تصمیم ها و تصمیم گیران | انتظار افتتاح طولانی شد

  • کد خبر : 12603
  • 13 بهمن 1401 - 13:31
آزادراه شیراز – اصفهان در بند تصمیم ها و تصمیم گیران | انتظار افتتاح طولانی شد
سیناخبر- آزادراه شیراز - اصفهان که از آن به عنوان یکی از ابرپروژه های کشور یاد می‎ شود، بعد از گذشت سال ها و با وجود تعریف فازبندی، هنوز به افتتاح نرسیده است.

به گزارش روز پنجشنبه سیناخبر پروژه آزادراه شیراز – اصفهان که از سال ۸۹ تاکنون در مراحل عملیات اجرایی قرار دارد، در ابتدا قرار بود اوایل دهه ۹۰ افتتاح شود اما پس از گذشت ۱۲ سال از کلنگ‌زنی آن، هر روز وعده جدیدی برای افتتاح آن داده می‌شود. گفتنی است طرح مطالعاتی این پروژه مربوط به ۴۰ سال پیش است. این پروژه که حدود ۲۲۵ کیلومتر طول دارد و عملیات احداث آن از سال ۸۹ آغازشده و حالا پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگ زنی آن، مردم هرروز شاهد وعده و وعیدهای جدید برای افتتاح آزادراه هستند. این آزادراه سالیانه بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی از تلفات و تصادفات جاده‌ای را به‌همراه دارد.

زمان کلنگ‌زنی این آزادراه اعلام شد که «طرح ملی آزادراه شیراز اصفهان با اعتباری بالغ بر هفت‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و با مشارکت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه و ترابری و همچنین مشارکت بخش خصوصی در مدت چهار سال به بهره‌برداری می‌رسد. این موضوع در حالیست که از تصمیم بر احداث این آزادراه نزدیک به ۵۰ سال و از زمان اجرا نیز ۱۲ سال می‌گذرد آزادراه شیراز ـ اصفهان حدفاصل ایزدخواست تا محدوده طرح تفصیلی شهر شیراز به‌طول حدود ۲۱۰ کیلومتر به‌صورت چهارخطه طراحی شده و فاصله اصفهان ـ شیراز را بیش از ۱۳۰ کیلومتر کوتاه می‌کند. این آزادراه سالیانه بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی از تلفات و تصادفات جاده‌ای را به‌همراه دارد.

    طرح مطالعاتی این پروژه مربوط به ۴۰ سال پیش است

از ابتدای سال گذشته بیش از چهار بار زمان افتتاح این آزادراه تغییر کرده در ابتدا قرار بود که در تیرماه راه اندازی شود که چند روز قبل از شروع تیر اعلام شد که این آزادراه در هفته دولت راه اندازی می‌شود در حالی مسئولان امر وعده افتتاح این پروژه را در شهریورماه دادند که باز هم نه تنها محقق نشد به مهر و بعد به آبان ماه موکول شد و حالا بعد از گذشت یک سال از آخرین وعده افتتاح گویا قرار است تا اوایل سال آینده راه اندازی شود.

قطعه یک تا ششم این آزادراه رو به اتمام است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در رابطه با آخرین وضعیت آزادراه شیراز- اصفهان گفت: قطعه یک تا ششم این آزادراه رو به اتمام است و عملیات اجرایی آن ظرف دو تا سه ماه آینده به اتمام می رسد همچنین در حال حاضر فقط نصب مربوط به علائم، خط کشی ها، سیستم های حفاظتی و اضطراری و حدود ۱۵ کیلومتر از عملیات آسفالت این پروژه مانده است.

محمود رضایی با اشاره به اینکه قطعه یکم تا ششم این پروژه بسیاری طولانی است، گفت: تمام سعی مدیران و مسئولان استانی این است که این پروژه که یکی از مهمترین پروژه های عمرانی کشور و از آن به عنوان ابرپروژه یاد می شود هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه در طول مسیر نیاز به راه اندازی مجتمع های رفاهی و بین راهی، اورژانس، پلیس راه و… است که این امر نیز در جلساتی با حضور نمایندگان وزیر راه، دفاع و سایر وزارتخانه های دخلی در این پروژه پیگیری شده و باید به جد در دستور کار قرار گیرد، افزود: در این راستا مقرر شده که در یک برنامه زمان بندی مشخص نسبت به راه اندازی این مجتمع های رفاهی و… در مسیر آزادراه اقدام شود و تمام دستگاه های ذی ربط پای کار آمده و عزم جدی برای آن داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه سیاست مسئولان استانی این است که این پروژه تا ابتدای سال آینده به سرانجام برسد و پس از آن عملیات اجرایی فاز هشت آغاز شود، تاکید کرد: کاهش استهلاک و تردد خودروها، بهره‌گیری از چشم‌انداز بسیار خوب مسیر و استفاده از فناوری‌های جدید، از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه است.

انتقاد از عدم پیشرفت پروژه

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عدم پیشرفت پروژه آزادراه شیراز – اصفهان گفت: این پروژه یک پروژه بزرگ ملی است که باید به عنوان نگاه ملی داشت و همچنین باید یک زمان بندی مشخص برای این پروژه تعریف کرد و با عزم جدی برای به سرانجام رساندن آن گام برداشت.

علیرضا پاک فطرت ضمن اشاره به اینکه میزان بودجه کشور در موضوعات عمرانی اندک است، اظهار کرد: این موضوع کشور را از دستیابی به زیرساخت‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور محروم کرده چراکه آبادانی، پیشرفت و توسعه در تمامی ابعاد آن در تمامی نقاط کشور لازم بوده و نیاز است و کشور هم باید در حوزه حمل و نقل گام های اساسی بردارد.

وی با اهمیت تسریع در فرآیند اجرایی آزادراه شیراز _ اصفهان، بیان کرد: این پروژه در ۸ فاز اجرایی برنامه‌ریزی و عملیاتی شده و که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته اما با این وجود باید راه اندازی آن تسریع شود

نیمی از فاز ۷ پیشرفت فیزیکی دارد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعه هفت این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: این قطعه نیز حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته که در بخشی از عملیات اجرایی آن که با سهم ۱۰ درصدی شهرداری مشترک است، نیازمند همکاری بیشتر و اقدامات سریع‌تری در پیشبرد پروژه به منظور تملک اراضی و مستثنیات و همچنین ساخت پل برای اتصال به محور حسینی الهاشمی است‌ همچنین شروع فاز هشت آزادراه شیراز _ اصفهان که از ابتدای جاده قلات تا حوالی خانه زنیان ادامه پیدا می‌کند هم بخش بسیار مهمی از این پروژه ملی است که امتداد مسیر آزادراهی شمال به جنوب کشور را از مرکز استان فارس به استان بوشهر نیز متصل می‌کند که بعد از راه اندازی قطعه یکم تا ششم باید پیگیری شود.

    میزان بودجه کشور در موضوعات عمرانی اندک است

ضرورت دارد که این پروژه به عنوان یکی از مهمترین پروژه های عمرانی کشور هرچه سریعتر به بهره برداری برسد چراکه مردم سالیان سال است منتظر افتتاح آن هستند و هر روز وعده جدیدی داده می شود استان فارس هنوز آزادراه ندارد و به عنوان یکی از استان های مهم در محور مواصلاتی جنوب به شمال کشور، ضرورت دارد که با عزمی جدی مسئولان این پروژه به بهره برداری نزدیک شود سالها از وعده افتتاح و اتمام عملیات اجرای پروژه گذشته و مردم انتظار دارند که آزادراه مذکور ابتدای سال جدید به مرحله بهره برداری برسد.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=12603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. باسلام واحترام
    ضمن تشکر از تلاش مسئولین
    اما به نظرم باید به حال شهر گریست …. با افتتاح کامل این پروژه حدود ۹۰درصد از تردد های شمال و جنوب از شهرضا کسر خواهد شد.
    بنویسید به یادگاری مصاحبه نماینده شهرضا خانم سمیه محمودی را که ابتدا بشدت مخالفت کرده و پس از دو هفته کاملا ضدنقیض با مصاحبه قبلی طرح را تایید کرده و گفت یک ورودی برای شهرضا دادیم ؟؟؟؟؟؟؟/کدام ورودی؟؟؟؟؟؟؟اون جاده ای که از جرقویه به سمت امامزاده علی اکبر بود؟
    ما را چه شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.