• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
19
محله های قدیمی شهرضا:

محله خندق (پا درختی)

  • کد خبر : 934
  • 07 مرداد 1400 - 11:13
محله خندق (پا درختی)
سیناخبر- این محله از جمله محله های قدیمی شهرضاست.

 به گزارش سیناخبرقرار گرفتن این محله در کنار خندقی که در گذشته در این بخش وجود داشته این نام را برای آن به همراه آورده است. این محله در غرب محله علیا واقع شده است. در حال حاضر بخشی از جنوب محله حصورآباد که در جنوب خیابان صاحب‌الزمان(عج) قرار دارد جزو محدوده خندق به حساب می‌آید.

قسمتی از محله دست قمشه

این محله نام خود را از زمین‌های زراعی گرفته است. محله دست قمشه از جنوب به محله آقا، از شرق به محله عرش آباد و موغان و از شمال به محله رشکنه محدود می‌شود. بخش غربی این محله را ساخت و سازهای زمین‌های فضل آباد تشکیل می‌دهد.

قسمتی از این محله که به نام کوچه باغ بزرگ در محدوده محله آقا قرار داشته در همان اوایل ساخت شده و جزو محلات قدیمی شهر که در درون حصار قرار داشته به حساب می‌آید. اما قسمت اعظم آن در زمان فروریختن باروی شهر و در مراحل بعدی توسعه، مورد ساخت و ساز قرار گرفته است. چون آب قنات در این قسمت از شهر به دست مردم می‌رسیده به دست قمشه معروف شده است.

امروزه بر اثر احداث خیابان حکیم الهی، بخشی از این محله تخریب شده است. این محلات قدیمی هم اکنون نیز وجود دارند اما بر اثر تعریض بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها، خیابان‌کشی‌های جدید، تعمیر و حتی بازسازی بسیاری از منازل، محدوده محلات عموما قابل تشخیص نبوده و حتی بعضی از ساکنان آن نیز جابه جا شده و به محل های دیگر نقل مکان کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.