• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
24

عروسک های بافتنی، سلیقه مشترک والدین و کودکان

  • کد خبر : 9409
  • 20 مهر 1401 - 10:10
عروسک های بافتنی، سلیقه مشترک والدین و کودکان
سیناخبر- گفتگویی با یکی از عروسک باف های خوش ذوق شهرضایی انجام دادیم که امیدواریم باب طبعتان باشد.

عروسک بافتنی یا آمیگورومی (Amigurumi) به عروسک‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از کاموا و به‌وسیله‌ی قلاب بافتنی یا میل بافتنی بافته‌ و با موادی که با نام کلی «الیاف» شناخته می‌شوند،پر شده اند.

البته نام آمیگورومی به تکنیک تولید این عروسک‌ها هم اشاره دارد و ریشه‌ی آن، درست مثل خاستگاه ابداع این تکنیک، به کشور ژاپن برمی‌گردد.

عروسک‌های بافتنی به‌شکل امروزی برای اولین بار در اوایل قرن بیستم در ژاپن بافته شدند و به‌تدریج به‌ سایر نقاط جهان رسیدند، تا جایی که در اوایل قرن بیست و یک، به یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی در جهان تبدیل شدند.

تکنیک بافت عروسک‌های بافتنی امکان بافت عروسک‌های متنوعی مثل انواع عروسک دختر یا عروسک پسر که در زبان انگلیسی به‌نام Doll شناخته می‌شوند، یا انواع حیوانات جنگل، حیوانات مزرعه یا حیوانات دریایی و حتی عروسک‌هایی با اشکال فانتزی و تخیلی را به بافنده می‌دهد و به‌همین‌خاطر کاربرد بسیار گسترده‌ای پیدا کرده و پیوسته به محبوبیتش افزوده می‌شود.

_ خودتان را معرفی کنید.

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما و همکارانتون، بنده لاله رفیع هستم، متولد ۴ مرداد ۱۳۶۶،  کارشناس آمار و کارشناس ارشد مدیریت مالی هستم، متاهل هستم و یک دختر ۵ ساله دارم.

حدود ۵ سال در عرصه خبر فعالیت میکردم و  حدود دوسال هم به عنوان معاون پرورشی در یکی از مدارس مشغول بودم.

_  از چه زمانی به بافتنی علاقه مند شدید

تقریبا از سال های دوره راهنمایی و درس حرفه و فن دیگه قلاب و میل دست نگرفته بودم. ولی در کل به کارهای هنری همیشه علاقه مند بودم.

تو سالهایی که کار خبر میکردم یک روز تو گروه دوستانه یکی از همکلاسی های دوران دانشگاهم یک عکس از عروسک های  دستبافت خودش ارسال کرد که من خیلی خوشم اومد، دستورش رو گرفتم و وسایل مورد نیازم را خریداری کردم و شروع به بافت کردم.

اولین عروسک

حدود ۳ تا عروسک برای سرگرمی و استفاده شخصی و نه به منظور فروش بافتم که بعدش باردار شدم و دیگه ادامه ندادم.

بعد از اینکه دخترم به دنیا آمد حدوداً ۹ ماهه بود که توی مدرسه مشغول شدم و دیگه فرصت بافتنی نداشتم تا زمانی که کرونا اومد و مدارس غیر حضوری شد. منم دوباره برای سرگرمی شروع به بافت کردم و عکس دستبافت هامو توی پیج شخصیم منتشر میکردم که دوستان و اطرافیانم خیلی از عروسک هام استقبال کردن و شروع کردن به سفارش دادن، که این جرقه ای شد برای من که به فکر سفارش و فروش عروسک افتادم و در فروردین ۹۸ پیج عروسک های دستبافتم رو در اینستاگرام به نام sibel.arthouse  راه اندازی کردم.

_ چه عروسک هایی میبافید؟

من انواع عروسک های مناسبتی و تزئینی دختر،پسر،حیوانات، ،سرکلیدی،کاورکلید،آویز کیف و آینه ماشین، سرمدادی، جامدادی، جغجغه، بندپستونک، عروسک آغوشی ، دیوارکوب، و ریسه اسم رو با قلاب میبافم.

_ چه تفاوتی بین عروسک های بافته شده با قلاب و میل هست؟

خب قلاب آزادی عمل بیشتری رو در اجرای طرح‌های مختلف به طراح می‌ده و بسیاری از محدودیت‌های بافت با میل بافتنی را ندارد و چون در بافت با قلاب نسبت به میل فضای ریزه کاری و ظریف کاری بیشتری وجود داره، عروسک های من ظرافت و زیبایی خاص خودشون رو دارن، همینطور بافت با قلاب همبستگی بهتری نسبت به میل داره و باعث میشه الیافی که داخل عروسک استفاده میشه پیدا نباشه، البته بعضی وقت ها هم برای بافت عروسک بافتنی از هر دو ابزار میل و قلاب بافتنی استفاده میکنم.

_ عروسک های بافتنی شما چه ویژگی هایی دارن؟

معمولا عروسک های قلاب بافی ژورنالی با کاموای ترک هستن اما من با وجود اینکه مجبورم از کاموای ایرانی استفاده کنم تا  بتونم با قیمت پایین تر عروسک هامو بفروشم  و همه بتونن خرید کنن، اما بافت هام  بعد از اتمام به تمیزی و ظرافت عروسک های ژورنال هستن.

کامواهای ایرانی متاسفانه پرز زیادی دارن که باعث میشه عروسک های بافتنی با کاموای ایرانی برای بچه ها مناسب نباشه که من با پرداختی که روی عروسک هام انجام میدم دیگه پرزی روی عروسک هام نیست و نسبت به عروسک های پرداخت نشده هم براقیت بهتری دارند، همینطور من نسبت به عروسک های دستبافت موجود در بازار الیاف بیشتری داخل عروسک های خودم  استفاده میکنم که باعث میشه محکم تر بشن و ایستایی بهتری داشته باشند و حتی داخل بعضی از عروسک هام هم از سیم‌مفتولی استفاده میکنم که باعث میشه دست و پای عروسک هام متحرک بشن.

در کل اگر به حساب تعریف از کار خود نگذاریم و مصداق مثل معروف “هیچ ماست بندی نمیگه ماست من ترش هست” نشم،  همونطور که میبینید، میتونم بگم عروسک های من در کنار ظرافت هایی که دارن، تمیز ،محکم و براق هستن.

_ برای بافت عروسک ها از کجا ایده میگیرید؟

ببینید، ما یک بافنده عروسک داریم یک طراح عروسک. برای بافت عروسک های بافتنی طراح عروسک نقشه یا پترن عروسک را طراحی می‌کند و آن را در اختیار بافندگان عروسک قرار می‌دهد. من قبلاً برای بافت عروسک هام از دستورات فارسی موجود در بازار که همکاران زحمت ترجمه اون ها رو کشیده بودن، استفاده میکردم ولی بعد از ی مدت و به لطف شبکه های مجازی با دستورات خارجی آشنا شدم  و الان خودم دستورات رو از شخص طراح عروسک تهیه میکنم و ترجمه میکنم و می بافم، و میشه گفت این هم یکی از  مزیت های  عروسک های من هست که چون از دستورات طراح های خاصی استفاده میکنم تقریبا کارهای تکراری موجود در بازار رو کمتر میتونید در بین عروسک های من ببینید.

_ بافت هر عروسک چقدر طول می کشه؟

بسته به سایز و ریزه کاری های عروسک ها مدت زمان بافت هر عروسک رو میشه از یک ساعت تا یک هفته در نظر گرفت.

مثلا یک سرکلیدی رو تو یک ساعت میشه آماده کرد ولی عروسک های بزرگتری که بعضا مفتول گذاری هم میشن و ظرافت های بیشتری دارن ممکنه یک هفته تا ۱۰ روز طول بکشه ولی کلا مرحله زمان بر و سختش حداقل برای من مرحله مونتاژ قسمت های مختلف عروسک هست که واقعا سخت و وقت گیر هست.( باخنده) شایدم چون من ازین مرحله خیلی خوشم نمیاد زمان برام کش دار میشه.

_ کدوم عروسک تون رو بیشتر از همه دوست دارید

در کل تمام کارهامو دوست دارم و یک وقتایی دلم نمیاد بفروشمشون هرچند که همیشه دست اول بافتم رو برای خودم نگه می دارم. بعضی وقتا هم که مشتری عروسکی رو که تو کارهام نیست رو سفارش میده بعد از بافت به سختی ازش دل میکنم، اما در بین عروسک هام کاری که  بیشترین استقبال رو داشت و داره و میتونم بگم بیشتر از ۱۰۰ تا ازش بافتم  آویز و سرکلیدی روباهم هست.

استقبال از عروسک های بافتنی چطوره؟

به خاطر قیمت پایین و کیفیت عروسک هام تو شروع کارم فروشم خیلی خوب بود، اما خب متاسفانه شرایط اقتصادی کشور روی کار من هم بی تاثیر نبود. تو شروع کارم کاموای مورداستفاده ام ۳ هزار تومن بود و الان شده ۳۰ هزارتومن، الیاف مورد استفاده کیلویی ۶ هزار تومن بود که الان شده ۶۰ هزارتومن که متاسفانه این موضوع باعث شده مجبور به افزایش قیمت ها بشم و بالطبع متاسفانه فروشم هم خیلی کم تر شده چون در این شرایط اقتصادی فعلی، مردم شاید خرج های واجب تری نسبت به خرید عروسک داشته باشند.

_ علاوه بر فروش حضوری فروش اینترنتی هم دارید؟

خب من حدود چندماهی هست که شرایط فروش حضوریم در نمایشگاه دائمی صنایع دستی شهرضا فراهم شده وفعلا نسبت به فروش مجازی، فروش کمتری دارم و متاسفانه این فضای خوبی که در دسترس هنرمندای صنایع دستی قراردادن هنوز فضای شناخته شده ای در شهر نیست و بازدید کننده کمی داریم،  ولی خب به لطف همکاران خداروشکر کارهای خوبی برای تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نمایشگاه دائمی صنایع دستی داره انجام میشه که امید داریم شرایط بهتر بشود.

_ برای علاقه مندان به بافت عروسک، آموزش هم دارید؟

به دلیل اینکه بیشتر از خرید عروسک، درخواست آموزش عروسک داشتم ، حدود چندماهی هم هست که آموزش را هم  شروع و در همین زمینه پیج آموزشی جدا راه اندازی کردم که قبلا فقط به صورت مجازی و ترجمه دستورات یا ویدئوهای آموزشی بافت عروسک بود و الان خداروشکر فضای آموزش حضوری هم در همین‌نمایشگاه صنایع وهمین طور در فرهنگسرای خانواده برایم فراهم شده.

حتی علاقه مندانی هم که تا حالا با قلاب کار نکردن میتونن از آموزش های مقدماتی قلاب بافی من در پیج gholabbafi.ba.lale استفاده کنند و این کار جذاب و دلچسب رو شروع کنن.

_ مزیت عروسک های بافتنی نسبت به عروسک های پر زرق و برق بازار در چی می بینید؟

ببینید عروسک های بافتنی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارن که باعث میشه نسبت به انواع عروسک، چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان، جذاب تر باشه، شاید بشه مهم‌ترین ویژگی عروسک های بافتنی رو دست‌سازبودنش عنوان کرد.

چون صنایع دستی در کل حاصل عشق، علاقه، حوصله و هنر هنرمند هست و نسبت به تولیدات ماشینی احساس بهتری را به دیگران منتقل می‌کنند و شما می توانید احساس زندگی و زنده بودن را حس کنید،

و اینکه بچه ها در هرسنی می‌توانند از اکثر این عروسک استفاده کنند بدون این‌که خطری متوجه‌شان باشد یا آسیبی ببینند.

گذشته‌از جذابیت و این حالت دوست‌داشتنی عروسک های بافتنی برای کودکان،  بزرگسالان هم به این نوع عروسک ها علاقه‌مند می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان یک المان ارزشمند و دوست‌داشتنی برای دکوراسیون فضاهای مختلف استفاده کنن.

و اینکه عروسک‌ بافتنی دوام بیشتری داره و در بلندمدت کیفیت اولیه‌اش را حفظ می‌کند و مهم‌تر این‌که قابل شست‌وشو است و با شست‌وشوی صحیح آلودگی‌های احتمالی روی اون بدون خراب‌شدن عروسک برطرف میشه.

_ حرف آخر

ساختن همیشه لذتبخش هست، حس رضایت و دل انگیزی است که  از چندمتر کاموا و یک مقدار الیاف یک عروسک زیبایی رو ببافیم ،حس بی نظیری هست که مطمئنم هرکس تجربه اش کند نمی تواند از آن دل بکند که پیشنهاد میکنم برای تجربه این حس حتما از پیج آموزش های من gholabbafi.ba.lale استفاده کنید.

و اگر هم میخواهید لذت داشتن ی عروسک زیبا و با کیفیت رو تجربه کنید می تونید روی پیج فروشگاه عروسک های بافتنی من sibel.arthouseحساب کنید.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=9409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.