• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
18

شهرستان دهاقان به شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور متصل می شود

  • کد خبر : 959
  • 14 اسفند 1400 - 11:52
شهرستان دهاقان به شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور متصل می شود
سیناخبر- دبیر ستاد مدیریت بحران فرمانداری دهاقان گفت: با توجه به بحث لرزه خیزی این شهرستان یک دستگاه شتاب‌نگار زلزله جهت کنترل پهنه لرزه‌خیزی نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش روز شنبه سیناخبر محمد احسانی با تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه اظهار کرد: شهرستان دهاقان در جنوب غربی شهر اصفهان در مرکز فلات ایران و در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس واقع شده‌ است، با توجه به مطالعات و نقشه‌های زمین‌شناسی بخش شمالی آن در منطقه زون سنندج – سیرجان و بخش جنوبی آن جزئی از بخش زاگرس است.

احسانی ادامه داد: بررسی‌های زمین‌شناسی نشان می‌دهد که اراضی شهرستان دهاقان بر روی آبرفت‌های دوران چهارم زمین قرار گرفته‌ و ارتفاعات اطراف این شهر از نظر زمین‌شناسی متعلق به دوران کِرتاسه از دوران دوم زمین‌شناسی است.

وی بیان کرد: از نقشه پراکندگی گسل‌های منطقه اصفهان چنین بر می‌آید که شهرستان دهاقان در حدفاصل گسل‌های راندگی و گسل‌های احتمالی قرار دارد و یکی از مناطقی است که خطر وقوع زلزله آن را تهدید می‌کند و با توجه به قدیمی بودن بناهای شهر، زلزله با شدت متوسط نیز می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری به بار آورد.

دبیر ستاد مدیریت بحران فرمانداری دهاقان افزود: پهنه سنندج – سیرجان به عنوان کمربند دگرشکلی با روند شمال غرب – جنوب شرق دارای ساختارهای پویا در اثر همگرایی صفحات عربی- اورسیا در بخش سرزمینی ایران است،  با مطالعاتی که بر روی زمین انجام گرفته، مشخص شد ساخت مرتبط با فعالیت گسل دهاقان در ۶۰ کیلومتری جنوب باختر شهر اصفهان واقع شده و گسل معکوس دهاقان با امتداد شمال غرب- جنوب شرق و شیب به سمت جنوب باختر دارای مؤلفه حرکت راست بر است.

احسانی در این راستا بیان کرد: با توجه به بحث لرزه‌خیزی این شهرستان، به همت کارشناسان  شبکه ملی شتاب‌نگاری یک دستگاه شتاب‌نگار زلزله جهت کنترل پهنه لرزه‌خیزی این شهرستان در این شهرستان نصب و راه‌اندازی  شد تا با توجه به پهنه و حریم گسل در این شهرستان، پایش دقیق‌تری در این شهرستان صورت پذیرد و با شناسایی و مطالعه گسل‌های این منطقه نقشه طرح‌های تفصیلی جهت پهنه‌بندی لرزه‌ای و پهنه‌بندی حریم گسل در این شهرستان تهیه شود.

شهرستان دهاقان با مساحتی بیش از هزار و ۴۲۶ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از ۳۵ هزار نفر از شرق به شهرستان شهرضا، از غرب به شهرستان بروجن در استان چهارمحال بختیاری، از شمال به شهرستان مبارکه و از جنوب به شهرستان سمیرم محدود متصل است؛ اضافه بر این دهاقان  در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده و دارای آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=959

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.