• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
25

کارگاه آشنایی با اختلال اتیسم در شهرضا برگزار شد

  • کد خبر : 3560
  • 18 فروردین 1401 - 12:14
کارگاه آشنایی با اختلال اتیسم در شهرضا برگزار شد
سیناخبر- مدیر مرکز اتیسم محیا گفت: اولین و تنها مرکز مربوط به اختلال اتیسم از اواخر سال 1396 در منطقه جنوب استان اصفهان به مرکزیت شهرضا تاسیس شد.

به گزارش سیناخبر یعقوب قرقانی صبح امروز پنجشنبه به مناسبت هفته اتیسم در گفتگو با خبرنگار سیناخبر گفت:  مرکز اتیسم محیا در شهرستان شهرضا فعال بوده و به شهرستان های دهاقان و سمیرم ارائه خدمت می کند.

قرقانی درباره فعالیت های این مرکز گفت: مرکز محیا در زمینه غربالگری و تشخیص اتیسم به عنوان یکی از پایگاه های اصلی غربالگری در استان اصفهان مشغول به فعالیت است. فعالیت های این مرکز شامل:  غربالگری و شناسایی کودکان دارای اختلال اتیسم، اطلاع رسانی به عامه مردم، خدمات مشاوره ای به خانواده های کودکان اتیسم، ارائه مشاوره و آموزش توانبخشی به بچه های دارای اختلال اتیسم و آموزش و توانمندسازی مربیان ومتخصصان در زمینه اختلال اتیسم است.

وی افزود: هم اکنون نزدیک به ۵۰ کودک اتیسم را در شهرستان تشخیص داده ایم اما تعداد این افراد خیلی بیشتر است که  نیازمند اطلاع رسانی به عامه مردم می باشد،  به همین دلیل ما هرساله به مناسبت ۱۳ فروردین مصادف با روز جهانی آگاه سازی اتیسم در سطح شهرستان اقدام به آگاه سازی در باره این اختلال می کنیم.

 مدیر مرکز اتیسم محیا شهرضا درباره اختلال اتیسم گفت: اختلال اتیسم یکی ازاختلالات عصبی _رشدی در کودکان است که در ۳ سال اول علائمش نشان داده می شود، برای این اختلال دلیل پزشکی مشخصی تاکنون ارائه نشده و هیچگونه آزمایش و سونو گرافی در زمان بارداری و پیش از تولد این اختلال را تشخیص نمی دهد.

قرقانی ادامه داد: سه مشخصه اصلی  شناسایی اختلال اتیسم مشکلات گفتاری این کودکان نسبت به سایر هم سالان خود، مشکلات ارتباطی، مهارت اجتماعی و عدم ارتباط با سایر همسالان، رفتار های کلیشه ای مثل خود آزاری، بی قراری، بیش فعالی شدید است که در سه سال اول تشخیص داده می شود.

وی افزود:  تشخیص به موقع این اختلال خصوصا تا زیر ۵ سالگی موقعیت طلایی برای آموزش کودکان اتیسم است که می تواند روند درمان بیماری را تسریع بخشد و خدمات توان بخشی می تواند از پسرفت مهارت هایشان جلوگیری کند و مهارت های جدید را به آن ها آموزش دهد.

مدیر مرکز اتیسم محیا گفت: دیدار مسئولین از مرکز محیا، برپایی پایگاه های اطلاع رسانی در سطح شهر، برپایی جلسه با کارشناسان اداره بهزیستی و اداره  بهداشت از برنامه های هرساله و امسال ما است.

قرقانی افزود: این مرکز به عنوان یک مرکز عام المنغعه فعالیت می کند، اختلال اتیسم یکی از اختلال های پر هزینه و به دلیل دریافت خدمات مختلف مثل گفتار درمانی، کار درمانی، خدمات روانشناسی، خدمات توانبخشی به طور متوسط هزینه یک کودک اتیسم ماهانه حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان است.

وی گفت: به دلیل اینکه مکان ما یک مکان استیجاری است، با وجود حمایت های اداره بهزیستی، نیازمند حمایت مسئولان و خیرین شهر هم هستیم.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=3560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.