• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
31

عصارخانه «بیطرف» در شهرضا

  • کد خبر : 911
  • 14 اسفند 1400 - 10:58
عصارخانه «بیطرف» در شهرضا
سیناخبر- عصارخانه بیطرف در شهر شهرضا از جمله آثار تاریخی باقی مانده از دوران قاجار در این شهرستان است.

به گزارش سیناخبر عصارخانه در شكل كلي، عبارت است از بنايي دوطبقه كه در آن پايه‌ها عموماً با استفاده از شفته آهكي و سنگ و ديوارها و سقف‌ها بيشتر با خشت و گاه آجر ساخته شده است.

در شهر اصفهان ۱۷ عصارخانه وجود داشته كه متأسفانه در قرن اخير ۱۳ عدد از آن‌ها ويران شده است. در ميان ۴ عصارخانه باقيمانده، از همه كهن‌تر عصارخانه كوچه جهودهاست، كه در مجاورت كوي قنديل سازها قرار دارد و شگفت‌ آنكه از هرجهت كامل و سالم است.

مبناي شيوه‌هاي ساختماني عصارخانه به دوران قبل از صفويه بر مي‌گردد و چنانكه از شواهد تاريخي دريافت مي‌شود، شهرياران بزرگ خاندان صفوي به تقليد از روش‌هاي مألوف عصارخانه سازي، بناهايي در اصفهان برپا داشتند كه از جمله است عصارخانه شاهي در نزديكي چهارسو شاه، عصارخانه شاهزادگان در محل بازارچه بلند ، عصارخانه نزديك بازارچه حبيب‌الله خان بيدآباد.

در شهرضا نیز عصارخانه های زیادی وجود داشته، اما متأسفانه به علت مسائل مالی تعطیل یا تخریب شده است. تنها عصارخانه‌ای که در شهرستان شهرضا سالم باقی مانده و هنوز مشغول به کار است، عصارخانه‌ی «بیطرف» است. این عصارخانه حدود یکصد سال سابقه دارد و در آنجا روغن منداب و روغن‌های دیگر می گرفتند.

طبقه بالايي عصارخانه كه قسمت ورودي را نيز تشكيل مي‌دهد، شامل انبارهاي بزرگ خمره‌ها و مجموعه‌اي از ظروف است كه روي برخي از اين ظروف لعاب‌هاي فيروزه‌اي و زمردين لاجوردين ديده مي‌شود.

دستگاهي به نام «گرمخانه» نيز در اين طبقه احداث كرده‌اند كه به منظور بو دادن دانه‌هاي روغني، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. طبقه زيرين عصارخانه به دستگاه روغن گيري اختصاص دارد كه مشتمل است بر سنگ‌هاي آسياي كافشه و آسياي گندم خرد كني و ارده مالي، كه بنايي است كاملاً مدور از سنگ و آجر و با ارتفاع تقريبي يك متر. روي اين بنا دو سنگ بزرگ مدور قرار دارد.

این عصارخانه در خیابان حکیم اسداله قرار دارد.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.