• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
29

برق چاه‌های آب دارای اضافه برداشت در شهرضا قطع می‌شود

  • کد خبر : 1365
  • 01 اسفند 1400 - 12:40
برق چاه‌های آب دارای اضافه برداشت در شهرضا قطع می‌شود
سیناخبر- رییس اداره منابع آب شهرضا گفت: لیست چاه‌های دارای بیشترین میزان اضافه برداشت تهیه و پس از صدور اخطار مجدد برای مالکان، با همکاری اداره برق شهرستان شهرضا، اقدامات لازم برای قطع برق این چاه‌ها آغاز شده است.

به گزارش روز یکشنبه سیناخبرمحسن رفیعی اظهار داشت: با توجه به کاهش نزولات جوی و از سوی دیگر با توجه به برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، در طول ۴۰ سال گذشته سطح آب در آبخوان‌های شهرستان شهرضا اُفت محسوسی داشته است.

وی با بیان اینکه آبخوان مهیار شمالی دارای بیشترین اُفت تجمعی سطح آب در بین آبخوان‌های استان است، افزود: میانگین اُفت سطح آب در این آبخوان در ۴۰ سال گذشته بالغ بر ۴۸ متر بوده است، همچنین آبخوان مهیار جنوبی که در بین دشت‌های استان یکی از بحرانی‌ترین مناطق به حساب می‌آید، دارای کسری مخزن بیش از ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

رفیعی با بیان اینکه مقداری از این کسری مخزن و اُفت سطح آب مربوط به برداشت از چاه‌های غیرمجاز بوده اما سهم اضافه برداشت چاه‌های مجاز سهم بسیار بیشتری در به وجود آمدن این شرایط داشته است، گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و بر اساس ارقام کنتورهای نصب شده بر روی چاه‌ها، در برخی چاه‌های مجاز، برداشت تا ۴ برابر میزان مندرج در پروانه بهره‌برداری برداشت آب انجام می‌شود.

رئیس اداره منابع آب شهرضا بیان کرد: با توجه به این موضوع و به منظور کاهش برداشت بی‌رویه از منابع آبی آبخوان‌های شهرستان شهرضا و به تعادل رساندن ورودی و خروجی آبخوان‌ها، اداره منابع آب شهرضا علاوه بر برخورد جدی و مستمر با چاه‌های غیرمجاز اهتمام جدی در پیشگیری و برخورد با اضافه برداشت چاه‌های مجاز نیز دارد.

وی با بیان اینکه کنترل برداشت چاه‌های مجاز تنها با نصب کنتورهای هوشمند امکان‌پذیر است، تصریح کرد: در طول سه سال گذشته تمهیدات لازم برای نصب کنتورهای هوشمند با اولویت چاه‌های دارای تخلف اندیشیده شده، در این راستا در طول این سه سال گذشته ارائه هرگونه خدمات از سوی اداره منابع آب شهرضا به بهره‌برداری چاه‌های دارای پروانه منوط به نصب کنتور هوشمند بوده است.

رفیعی با بیان اینکه صدور اخطار‌های مکرر به بهره‌برداران چاه‌های دارای تخلف و اضافه برداشت از دیگر اقدامات این اداره بوده است، عنوان کرد: با توجه به برخی مشکلات موجود از جمله قیمت بالای کنتورهای هوشمند، عدم همکاری و اختلاف نظر شرکای چهاه‌ها، فرایند نصب کنتور در محدوده شهرستان شهرضا دارای پیشرفت قابل قبولی نبوده است و تنها حدود ۳۰۰ حلقه چاه از معادل تقریباً ۳۰ درصد از کل چاه‌ها مجهز به کنتور هوشمند شده‌ است.

 رئیس اداره منابع آب شهرضا بیان کرد: با توجه به روند کند نصب کنتور بر روی چاه‌ها، لیست چاه‌های دارای بیشترین میزان اضافه برداشت تهیه و پس از صدور اخطار مجدد برای مالکان، با همکاری اداره برق شهرستان شهرضا، اقدامات لازم برای قطع برق این چاه‌ها آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و مراجعه مالکان چاه‌هایی که برق آن‌ها قطع شده است، امیدوار هستیم تا پایان سال، تعداد چاه‌های دارای کنتور هوشمند به ۴۰۰ عدد برسد و تا پایان سال ۱۴۰۱ فرایند نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های فعال شهرستان شهرضا به پایان برسد.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=1365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.