• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
33
گردشگری:

محله های قدیمی شهرضا

  • کد خبر : 2166
  • 09 تیر 1400 - 11:13
محله های قدیمی شهرضا
سیناخبر- در ادامه معرفی محله های قدیمی شهرضا در این مطلب به معرفی سه محله قدیمی شهرضا می پردازیم.

محله حصور آباد

در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که این محله هسته اولیه شهر بوده است. محله حصورآباد در غرب میدان مرکزی شهر و در بخش شمالی آن قرار دارد. این محله که قدیمی‌ترین محله شهر است از جنوب به محله علیا، از شمال به محله آقا، از غرب به محله فضل آباد و از شرق به محله کوچه کمال محدود می‌شود، این محله به دلیل محصور بودن در حصاری به این نام نامیده شده است.

یکی از آثار قدیمی این محله قبری به نام شاه بویه است این قبر که مربوط به شاهزادگان آل مظفر بود در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی بدون توجه به قدمت آن تخریب شد.

در گذشته در حاشیه این محله اولین گورستان شهر قرار داشت. این گورستان پس از گسترش شهر غیرقابل استفاده شد. علاوه بر آن در این محله دو حمام قدیمی وجود داشت که به نام همین محله معروف بود. از این دو حمام یکی بیش از ۱۲۰ سال و دیگری بیش از ۴۰۰ سال قدمت داشت.

امروزه به خاطر اجرای طرح‌های جدید شهری بخش عظیمی از این محله تخریب شده و به جای آن خیابان‌های جدید حکیم الهی و شهید طباطبایی احداث شده است.

محله باغملی

احداث محله باغملی به گسترش شهر در زمان سلجوقیان مربوط می‌شود. این محله در مرز مشترک دو محله موغان و علیا قرار داشته و بخش شرقی و جنوب شرقی آن پس از شکل‌گیری هسته اولیه محله که در اطراف بازار بوده به مرور گسترش یافته است و اراضی موسوم به صحرای موغان را که جزء اراضی کشاورزی بوده در بر گرفته است. این محله در قدیم به صورت باغ و فضای سبزی بوده که توسط نگهبانی مراقبت می‌شده و به همین خاطر به باغملی موسوم شده است.

این محله به دلیل قرار گرفتن بازار و کاروانسرا و مسجد جامع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. اگر چه تاریخ دقیق شکل‌گیری بازار مشخص نیست اما با توجه به تاریخ بنای مسجد جامع (۷۳۹ هجری) می‌توان قدمتی در همین حد را برای آن در نظر گرفت. امروزه بخش عمده‌ای از این محله تخریب و به جای آن خیابان شورا و مجتمع تجاری احداث شده است.

محله کوچه کمال (کوچ کمال)

محله کوچه کمال در شرق خیابان شهید بهشتی و شمال خیابان ابوذر قرار گرفته است. این محله از غرب به محله آقا و حصورآباد و از شرق به موغان محدود می‌شود. بخش جنوبی این محله در مجاورت محله باغملی قرار دارد و بخش شمالی آن را محله موغان محدود می‌سازد. موقعیت مناسب این محله به دلیل قرار گرفتن در کنار عمده‌ترین کانون تجاری شهر از یک طرف و قرار گرفتن در راستای جاده اصفهان – شیراز موجب شد که در گذشته بخشی از خدمات جانبی بازار مانند کاروانسرا در داخل این محله احداث شود.

در قدیم در این محله دو دروازه به نام‌های دروازه اصفهان و دروازه سید خاتون قرار داشت که با گسترش تدریجی شهر به مرور تخریب شد. محله کوچه کمال نام خود را از کوچه‌ای به نام کمال که نام یکی از اهالی معروف ساکن در این محله بوده گرفته است.

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2166

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.