کد خبر : 176685 دسته : اجتماعی و فرهنگی
تاریخ انتشار : Nov 6 2019 11:37AM - 1398/08/15
0 نفر 0 نفر

علت جشن و شادی شیعیان در شب نهم ربیع

سیناخبر- بی تردید شب نهم ربیع از شب های فرح بخش و شادمانی شیعیان است، ولی از این که علت چنین جشن و شادمانی چیست، شاید اتفاق نظری بین مورخان نباشد.

علت جشن و شادی شیعیان در شب نهم ربیع

به گزارش سیناخبر برخی تصور می کنند که جشن و شادمانی شیعیان به خاطر قتل خلیفه دوم، عمر بن خطاب است که به دست یک ایرانی جسور به نام فیروز ابولؤلؤ در مدینه منوره ترور و زخمی شد و پس از چند روز بیماری در چنین شبی وفات یافت.

برای آگاهی بیشتر از این دیدگاه به این نشانی مراجعه نمایید:

http://shia-news.com/fa/pages/?cid=16207

اما برخی دیگر از علما و مورخان شیعه چنین نظری ندارند و اصولا قتل عمربن خطاب را در نهم ربیع صحیح نمی دانند. زیرا معتقدند که وی در دهه سوم ماه ذی حجه مجروح و چند روز بعد جان داد.

این دسته از شیعیان معتقدند که علت اصلی جشن و شادمانی شیعیان در شب نهم ربیع، آغاز امامت حضرت حجت بن الحسن(عج) دوازدهمین و آخرین امام شیعیان است که پس از شهادت پدر ارجمندش حضرت امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع سال 260 هجری قمری به امامت شیعیان رسید و شب نهم ربیع نخستین شب امامت آن حضرت می باشد.

حضرت مهدی(عج) گرچه نایب پدرش امام حسن عسکری(ع) و آخرین حجت خدا در روی زمین است ولیکن بنا بر مشیت الهی و مصالح امت اسلام از دیده ها پنهان و در پسِ پرده غیبت قرار گرفت تا آن زمانی که مشیت خدای متعال بر ظهور و قیام آن حضرت تعلق گیرد.

از آن پس، آن امام همام قیام کرده و حکومت الهی واحده را در سراسر جهان بر قرار می کند و عدل و قسط را(همان گونه که جدش رسول خدا (ص) پیش گویی کرده بود) در میان انسان ها استوار می سازد.

در باره ظهور و قیام آن حضرت نصوص فراوانی وجود دارد که از فرط کثرت کسی را یارای انکارش نیست و به همین جهت نا پاکان و ناپاک زادگان برای ایجاد شک و شبهه در آن ها، اقدام به تاویل و تفسیر های ناپسند و نامقبول نموده تا از این طریق اذهان حقیقت طلبان را مشوه سازند.

در حالی که اشارات قرآن کریم و تصریحات روایات متواتر از پیامبر خاتم(ص) و امامان معصوم(ع) آن قدر فراوان است که نیاز به ادله و شواهد و قراین ندارد و جز بدطینتان و منافقان و وهابیان و تکفیریان منحرف و مزدور استکبار کسی نمی تواند در آن ها شک و تردید نماید.

در این جا به برخی از روایاتی که علمای اهل سنت نقل کرده اند اشاره می کنم تا برای آنانی که هنوز در گمراهی و ضلالت به سر می برند و به جای مکتب اهل بیت(ع)، از مذهب ها و مکتب های ساختگی و واهی پیروی می کنند، هشدار و عبرت انگیز باشد و بالمآل به خانه اهل بیت(ع) بر گردند:

 1 -  عن النبی الاکرم صلی الله علیه و آله و سلم فی بیان حتمیة ظهور المهدی علیه السلام انه قال: " لو لم یبق من الدنیا الا یوم لبعث الله عزوجل رجلا منا یملؤها عدلا کما ملئت جورا ".

یعنی: از پیامبر خدا(ص) در حتمیت و قطعیت ظهور حضرت مهدی(عج) روایت شد که فرمود: اگر از دنیا باقی نماند مگر روزی، در همان روز خدا مردی از ما(اهل بیت علیهم السلام) را بر می انگیزاند تا زمین را از عدالت سرشار کند همان گونه که از ظلم و جور پُر شده بود.

 2 - قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: " لا تقوم الساعه حتی یلی رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی".

 3 - قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ان علیا امام امتی من بعدی و من ولده القائم المنتظر اذا ظهر یملا الارض عدلا و قسطا کما ملئت جورا و ظلما، و الذی بعثنی بالحق بشیرا و نذیرا ان الثابتین علی القول بامامته فی زمان غیبته لاعز من الکبریت الاحمر، فقام الیه جابر بن عبدالله الانصاری، فقال: یا رسول الله لولدک القائم غیبه، قال: ای و ربی لیمحص الذین آمنوا و یمحق الکافرین، یا جابر ان هذا الامر من امر الله و سر من سر الله مطوی من عباد الله فایاک و الشک فیه فان الشک فی امر الله عزوجل کفر " .

 4 -  تقول ام سلمه: " ذکر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم المهدی فقال هو من ولد فاطمه "

5 - یقول سلمان الفارسی: " دخلت علی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و اذا الحسین بن علی علی فخذه و هو یقبل عینیه و یلثم فاه و هو یقول انت سید ابن سید اخو سید، انت امام ابن امام اخو امام ، انت حجه ابن حجه اخو حجه و انت ابو حجج تسعه تاسعهم قائمهم".

 6 - عن الامام الرضا علیه السلام انه قال: "الخلف الصالح

من ولد الحسن بن علی العسکری هو صاحب الزمان و هو المهدی سلام الله علیهم" .

7 - قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ابشرکم بالمهدی سیبعث فی امتی فی الوقت الذی تکون فیه الامه فی حاله اختلاف و زلل، ثم یملا الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا، و یرضی منه اهل السماء و اهل الارض و یسرون به

8 - یقول الامام الرضا علیه السلام: " لا دین لمن لا ورع له و ان اکرمکم عندالله اتقاکم ای اعملکم بالتقوی ، ثم قال ان الرابع من ولدی ابن سیده الاماء یطهر الله به الارض من کل جور و ظلم و هو الذی یشک الناس فی ولادته و هو صاحب الغیبه فاذا خرج اشرقت الارض بنور ربها و وضع میزان العدل بین الناس فلا یظلم احد احدا ..."

 9 - عن علی(علیه السلام) انه قال: "سیاتی الله بقوم یحبهم الله و یحبونه و یملک من هو بینهم غریب فهو المهدی احمر الوجه یشعره صهوبه یملا الارض عدلا بلا صعوبه یعتزل فی صغره عن امه و ابیه و یکون عزیزا فی مرباه فیملک بلاد المسلمین بامان و یصفو له الزمان و یسمع کلامه و یطیعه الشیوخ و الفتیان و یملا الارض عدلا کما ملئت جورا فعند ذلک کملت امامته و تقررت خلافته و الله یبعث من فی القبور فاصبحوا لا تری الا مساکنهم و تعمر الارض و تصفو و تزهو الارض بمهدیها و تجری به انهارها و تعدم الفتن و الغارات و یکثر الخیر و البرکات و لا حاجه لی فیما اقوله بعد ذلک و منی علی الدنیا السلام.

منابع این احادیث را بخاطر فراوانی در کتب اهل سنت نقل نکردم و زحمت آن را بر عهده محققان و کاربران عزیز می گذارم تا آنان نیز در ثواب این مطلب شریک و سهیم باشند.

تهیه و تنظیم: حجت الاسلام والمسلمین شیخ رحمت الله نوری

ارسال به دوستان
تصاویر خبر
نظرات
Designed and Powerd by Afrang